GENERALITATS
Els ambients són uns espais d'aprenentatge on, a partir de diferents propostes, els infants poden observar, experimentar, construir, inventar, compartir i interactuar amb els altres. Aquest plantejament de treball respon a la necessitat que mostren els infants de jugar i relacionar-se per tal d'aprendre i desenvolupar-se.
L'organització dels ambients és heterogènia. Així doncs, els alumnes de maternal A i B comparteixen espais i aprenentatges respectant sempre, però, el ritme i les necessitats individuals de cada infant.
Iniciem el projecte proposant als infants 6 ambients:
3 2 1 acció
Construccions
Pleta
Llums i ombres
Màgic art
Toca-toca
3,2,1 acció
El principal objectiu de 3,2,1 acció és que els infants s'expressin corporalment i verbalment a través del joc simbòlic i de la representació que facilita el teatre.
El teatre és un art que compren diferents intel·ligències: la lingüística-verbal, la visual-espaial, la corporal-cinestèsica, la musical, la intrapersonal i la interpersonal. A través d'aquest ambient, els alumnes esdevenen més sensibles i comprensibles, comunicant emocions i sensacions. Tanmateix, són més oberts i autònoms expressant pensaments i maneres de fer.
Aquest ambient busca fomentar la creativitat artística i també despertar la curiositat dels nens, que és el principal motor de l'aprenentatge significatiu.
Construccions
L'ambient de Construccions ofereix un espai i uns materials que permeten a l'infant jugar sense límits i manipular segons la seva necessitat (fent grans o petites construccions, integrades o no al seu joc simbòlic,...), el que dóna molta força a la seva imaginació, creativitat, concentració i atenció.
Aquest ambient promou molt el treball en equip, tot i que també hi ha lloc a la individualitat per a qui ho necessiti.
Es tracta d'un ambient que els aporta sempre gran satisfacció i una sensació d'èxit al finalitzar les construccions que alimenta la seva autoconfiança i autonomia.
La pleta
El joc és l'activitat per excel·lència de la infància, es manifesta de forma natural i espontània en tots els infants i n'és una necessitat.
L'ambient de La Pleta implica un temps i uns materials que cobreixen aquesta necessitat. En aquest ambient, els alumnes desenvolupen el joc simbòlic, ja sigui en paral·lel -no socialitzat- o compartit amb els altres. Juguen a imitar situacions quotidianes i properes, inventar-ne de noves i posar-se a la pell d'altres persones. Representen, de forma simbòlica, els rols i les situacions que els envolten i d'aquesta manera assimilen les normes i els codis que regulen el món que viuen.
Llums i ombres
L'ambient de Llums i ombres és un espai a les fosques, ambientat amb llums o llum negra, que ofereix múltiples activitats de construcció, representació, motricitat, experimentació, artístiques i descoberta. La llum, la foscor i les ombres s'incorporen en el joc que els alumnes desenvolupen lliurement a partir dels materials proposats.
Les propostes d'aquest ambient causen una gran curiositat i calma als infants. A més a través de l'experimentació i la manipulació amb diferents materials desenvolupen la seva imaginació i creativitat, i aprenen continguts de matemàtiques, llengua, ciències…
Màgic Art
L'objectiu de l'ambient de Màgic Art és oferir un espai creatiu i dinàmic, on els alumnes tinguin l'oportunitat d'experimentar i manipular diferents materials, de descobrir-se a ells mateixos i d'expressar el que viuen i el que senten.
L'educació artística és important, ja que és un mitjà d'expressió del món interior de l'infant, així com una eina de comunicació amb la realitat que l'envolta. Si fomentem aquesta lliure creació en un espai adaptat al nen i li proporcionem el material necessari, desenvoluparem la seva capacitat d'imaginació i creació tot fomentant la seva autonomia, aspecte que potenciarà la seva seguretat.
Toca-Toca
L'ambient de Toca-Toca és un ambient destinat a satisfer la necessitat de sentir, tocar, olorar, provar, veure, experimentar, explorar, manipular, apilar, xafar, comprovar, descobrir, comparar, barrejar, transvasar, etc. i vol iniciar els alumnes en el món científic (pre-ambient de DARWIN a primera ensenyança).
Experimentar a l'etapa d'educació infantil és senzill perquè els alumnes estan interessats de forma natural per tot allò que els envolta. Els coneixements que s'assoleixen mitjançant l'experimentació es consoliden de manera més significativa i permeten construir una bona base per adquirir posteriors aprenentatges.
Toca- Toca ens porta a trobar respostes a reptes nous, a deixar interrogants sense resoldre, obrir camins nous de coneixement i a crear incerteses.